Den långa flykten

 
 
Den långa flykten är skriven av Richard Adams och publicerades 1972.
 
Den handlar om en grupp vildkaniner, under ledning av Hassel, som måste fly sin koloni efter att en synsk kanin känt på sig att något hemskt kommer att hända. De ger sig ut på en lång vandring som tar de över floder, vägar, järnvägsspår och de stöter på många faror på vägen. I en annan kaninkoloni som de tänker kan vara ett nytt hem visar det sig att bekvämligheten kommer med ett högt pris. 
När de väl grundat sin egen koloni inser de att de kommer att behöva honor. De lyckas få med sig två tamkaniner från en bondgård men när de ska försöka övertala en större närliggande koloni att låta några honor gå med dem börjar deras verkliga problem. Kolonin Efrafa är en polisstat där kaninerna som bor där inte får ha några egna tankar och idéer utan allt bestämma av ledaren Svartstarr och hans owsla, vilket är som ett livvaktgarde eller en poliskår. 
En av Hassels kaniner, Kronan, infiltrerar Efrafa och han inser snabbt missnöjet i kolonin. Honorna kan inte få ungar då det är för överbefolkat. De vill få lov att lämna Efrafa men Svartstarr  tillåter ingen att lämna kolonin. Kronan lyckas med en rymningsmanöver med hjälp av en vänskaplig mås vid namn Keehar. Svartstarr ger sig dock inte så lätt så kampen slutar inte ens när de är tillbaka i sitt hem Watership down.
 
Boken är riktigt välskriven. Adams beskriver kaniner ingående som om han studerat dem noga. Han beskriver deras sätt utan att göra de för mänskliga, trots att det självklart finns drag av att han förmänskligat dem. Den känns heller inte som en barnbok och vad jag har förstått är den tecknade filmen något man kan få men av. Den handlar till stor del om hur människor förstör vilda djurs habitat och hur vi förstör jorden för exploatering vilket än idag känns som ett viktigt ämne, om inte ännu viktigare idag än för nästan 50 år sedan när boken släpptes.
De tog mig två månader att läsa ut den vilket jag inte brukar göra, men pga att vi nyss flyttat lånade jag om den. Annars ger jag mig en månad att läsa ut något. Boken är dock läsvärd och tillhör en av de 100 bästa böckerna enligt Världsbiblioteket. 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0