Det levande slottet

Det levande slottet är skriven av Diana Wynne Jones och publicerad 1986.
 
Sofie Hattman är äldst av tre systrar vilket betyder att hennes öde redan är förseglat och det ser inte bra ut. Alla vet att den äldsta systern alltid är den som först ska söka sin lycka och först kommer misslyckas. Medan den yngsta systern kommer klara sig bäst i livet.
Sofie jobbar i sin fars gamla damhattaffär och hennes största sällskap är hattarna som hon pratar med medan hon skapar dem. Hon börjar känna sig både gammal och invalid redan innan Ödehäxan dyker in i butiken och lägger en förbannelse på henne som hon dessutom inte kan tala om för någon. Plötsligt är 18-åriga Sofie en 90 år gammal gumma med värk i kroppen men annars rätt pigg. Hon beger sig iväg från butiken och stöter på trollkarlen Howls levande slott som rört sig runt staden ett tag. Inne i slottet träffar hon elddemonen Calcifer som hon ingår ett avtal med och trollkarlslärlingen Mike, men även trolllkarlen Howl som visar sig vara en feg och ganska ytlig man som spenderar minst två timmar i badrummet varje dag. Sofie tar jobb som städhjälp åt Howl och försöker komma på ett sätt att bryta sin förbannelse.
 
Jag läste den här boken första gången när jag var runt 11-12 och älskade den! Den är väldigt underhållande, Diana Wynne Jones hade ett underbart sätt att skriva som påminner mycket om en annan av mina favoriter som följt med sedan barndomen, Eva Ibbotson. 
Nu har jag letat efter den här boken på svenska ett bra tag för att Flora skulle kunna läsa den med. Den publiceras inte på svenska längre men så hittade jag äntligen en begagnad variant och den var dyr men det var det värt. Det är en av mina favoritböcker och klart läsvärd eller rekommenderad för barn runt 10 - 14. 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0